MÀSTER EN CREACIÓ DE TEATRE MUSICAL

El Taller de Músics i Eòlia Centre Superior d’Art Dramàtic, s’uneixen en un conveni de col·laboració per a crear el Màster en Creació de Teatre Musical. La titulació ofereix a intèrprets, compositors, directors i dramaturgs l’oportunitat d’aprofundir en les eines que interrelacionen la música i el teatre i entendre els mecanismes teòrics i estructurals del gènere. Compta amb un equip docent format per professionals en actiu especialistes en la matèria.

El Màster es pot cursar sencer o de manera parcial.

60 Crèdits – Títol propi

OBJECTIUS

El Màster en Creació de Teatre Musical té per objectiu dotar als estudiants que s’hi matriculin d’eines especialitzades per a la creació i realització de musicals originals i de producció pròpia, i afavorir la cooperació entre professionals.

És un màster de rang universitari on s’aprofundeix en els coneixements imprescindibles per escriure un musical, amb unes assignatures eminentment pràctiques. A més, enriqueix i complementa les habilitats i destreses de l’alumnat per tal de potenciar-ne la seva creativitat, expressió i interpretació.

El màster aporta l’estructura pedagògica necessària per tal d’investigar en profunditat teòrica l’àmbit del teatre musical; preparar, produir i crear espectacles d’aquest gènere; ampliar la formació artística contemporània, acadèmica i tècnica; i  l’aproximació en l’ús de les noves tecnologies aplicades a l’escena.

En el Màster en Creació de Teatre Musical s’analitza el gènere des d’un punt de vista històric per tal de comprendre les decisions estètiques que es van prendre a l’hora de crear les grans obres admirades avui en dia. També analitza les fonts d’inspiració dels grans mestres, un exercici fonamental que ajuda a l’alumnat a trobar la seva manera de fer genuïna, personal i intransferible.

L’estructura del màster la conformen assignatures setmanals (Història del teatre musical, compositors representatius, taller de lletres de cançons, l’estudi de les dramatúrgies, preproducció d’un musical, tecnologia aplicada, composició i deconstrucció de cançons…) i, també tot un seguit de classes magistrals impartides per professionals en actiu: Albert Guinovart, Anna Rosa Cisquella, Jordi Sellas, Albert Faura, Nina, Arnau Vila, Joan Vives, entre d’altres.

El Màster en Creació de Teatre Musical disposa d’una bibliografia especialitzada de consulta. El màster és un punt de trobada entre professionals interessats en el gènere i un espai de diàleg entre creadors.

PERFIL DE L’ESTUDIANT

Hi poden accedir titulats en estudis superiors de música, dramatúrgia, direcció i interpretació i professors, docents i professionals del sector que vulguin ampliar la seva formació. L’entrevista personal valorarà també qualsevol formació o experiència no reglada.

PROFESSORAT

Músic, director musical i compositor

Músic, director musical i compositor

Director d’escena

Músic, director musical i compositor

CALENDARI

Curs 2023-2024
Durada acadèmica: 1 any, d’octubre a juny

1r Semestre: del 31 d’octubre al 22 de febrer de 2024
Setmana Blanca: del 26 de febrer al 3 de març de 2024
2n Semestre: del 7 de març al 13 de juny de 2024

Vacances i dies no lectius: 5 i 7 de desembre, 26 i 28 de desembre,  2 i 4 de gener, 26 i 28 de març

MATÈRIES

Recorregut teòric per l’evolució del gènere. La conjuntura històrica va de bracet de les aportacions artístiques del gènere. El context històric marca l’evolució de les arts.

Estudi de l’evolució del gènere des dels seus orígens fins a l’actualitat, aprofundint en l’estructura-esquelet que sosté cada obra analitzada. Es posa especial atenció en l’elaboració de la dramatúrgia que confeccionarà el treball de final de màster.

Estudi i anàlisi dels compositors més representatius del teatre musical. Recerca, sistematització i pràctica de l’estil musical i el tipus de cançó. Les aportacions i les innovacions.

Estudi dels mecanismes de les lletres de les cançons en el teatre musical. Anàlisi de les estructures de les lletres. Tipus de cançons i funció que fan dins del musical. Spotting de les cançons. Anàlisi de l’estructura del teatre musical clàssic. Figures retòriques.

Exercicis de composició a partir de models de diferents èpoques. Transcripció de fragments concrets per a poder desglossar, estudiar i modificar per a potenciar la creativitat. Construcció de melodies seguint el model de diversos compositors.

Anàlisi de la forma i construcció d’una cançó i la seva funció dins d’un espectacle. Adequació de la interpretació tenint en compte el context, el temps i l’estil. Treball de les cançons des d’una vessant pràctica per a comprendre com ajudar un intèrpret a assolir-ne l’excel·lència professional. Assignatura transversal on es planteja la manera de posar en escena una cançó des de diferents perspectives (interpretació, música i direcció).

Visió panoràmica de les tecnologies que intervenen en l’escena contemporània actual, on s’hibriden diferents llenguatges.

Classes magistrals impartides per professionals vinculats al món de la producció, de l’escena, de la regidoria, de la composició, de la direcció i de la gestió de teatres i equipaments. Desenvolupament d’un quadern de bitàcola dels coneixements adquirits, amb el seguiment d’un tutor.

Exposició de les línies bàsiques de producció d’un musical. Es treballa des de la fase de preproducció fins a l’inici de la materialització de la idea.

Elaboració del llibret i de la partitura d’un musical de creació. A través de grups de treball, els intèrprets, directors i dramaturgs elaboren el llibret i les lletres de les cançons. Instrumentistes i compositors construeixen l’estructura musical. Presentació de la creació en format lectura dramatitzada. Tot el procés és supervisat per un tutor.

MASTERCLASSES

El teatre musical a Catalunya

amb Antoni Font-Mir

Dimecres, 29 de novembre 2023
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Catalunya té una llarga i desconeguda història de teatre musical. La majoria de llibres especialitzats en el teatre musical expliquen la història des del punt de vista americà. Aquí l’explicarem des de la nostra realitat, explicarem allò que encara no diuen els llibres, la història del teatre musical a Catalunya.

La relació entre el material i l’intèrpret

amb Nina

Dimecres, 10 de gener 2024
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Entendre que l’actor és un mer canal per on transiten textos i música, és el gran favor que podem fer al material i l’autor. I al públic.

La recepta de l’èxit: treball en equip

amb Àngel Llàcer i Manu Guix

Dimecres, 17 de gener 2024
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Xerrada sobre la seva trajectòria professional dins del teatre musical, els primers projectes que van fer plegats i cantaran temes de “Què, el nou musical”, “Geronimo Stilton, el Musical del Regne de la Fantasia” i d’”El Petit Príncep”.

La producció dels grans musicals

amb Jordi Sellas

Dimecres, 20 de març 2024
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Xerrada sobre la seva trajectòria professional en la producció de teatre musical de gran format i l’actualitat i el futur del teatre musical a Catalunya com a indústria cultural.

Jordi Sellas ha estat el motor dels musicals produïts per Nostromo Live: “La jaula de las locas”, “La tienda de los horrores”, “Cantando bajo la lluvia” i “The Producers”.

Actualment és el director del Centre d’Arts Digitals IDEAL. Ell va ser l’impulsor del musical “Next to normal Immersive” amb Alice Ripley.

Hibridació de llenguatges: coreografia i música

amb Ariadna Peya i Andreu Gallén

Dimecres, 17 d’abril 2024
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Trobar la mida justa perquè la música recolzi el moviment i a l’inrevés és una feina minuciosa que Andreu Gallén i Ariadna Peya han sabut sistematitzar.

Els dos creadors ens parlaran de les dificultats que s’han trobat a l’hora d’elaborar un llenguatge compartit a través de la seva última creació “L’alegria que passa”.

Dagoll Dagom, una història d’èxit

amb Anna Rosa Cisquella

Dimecres, 29 de maig 2024
D’11h a 13h al Teatre Eòlia

Repassarem la trajectòria del grup i descobrirem els secrets de la gestió d’una companyia que ha donat una nova dimensió al teatre musical de Catalunya.

Anna Rosa Cisquella. Va entrar a formar part de la companyia Dagoll Dagom any 1977 com a actriu. A partir l’any 1985 va deixar la interpretació per centrar-se en assumptes tècnics, de dramatúrgia d’espectacles i producció dels projectes de la companyia. Ha estat coordinadora general de l’empresa 3XTR3S (formada per Anexa, Dagoll Dagom i Tricicle), que ha gestionat teatres com el Poliorama i el Victòria. Ha estat presidenta de l’Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya i vicepresidenta de la Federación Estatal de Asociaciones de Empresas de Teatro y Danza.

Masterclasses obertes a l’alumnat actual d’EÒLIA i del Taller de Músics i a Alumnis.

Aforament limitat.

DIRECCIÓ ACADÈMICA

COORDINACIÓ

David Pintó Codinasaltas d’Eòlia CSAD

Toni Pagès del Taller de Músics

INSCRIPCIÓ CURS 2024-25

Sessió informativa

El 30 de maig a les 17h al Taller de Músics (Cendra 24 Barcelona).

Escriu un mail a eolia@eolia.cat

Inscripcions obertes

Curs 2024-2025

Entitats i centres amb descompte: Eòlia CSAD, Taller de Músics, Institut del Teatre, AADPC, SGAE, ESMUC.

S’ofereixen facilitats en el pagament de la matrícula amb fraccionament mensual de la quota.

MÉS INFORMACIÓ

Eòlia Centre Superior d’Art Dramàtic (CSAD)
C/ Casp 82, baixos
08010 Barcelona
t. 93 319 23 97
WhatsApp: +34 601 613 737
eolia@eolia.cat

Taller de Músics Escola Superior d’Estudis Musicals (ESEM)
C/ Segre, 24-32, 3a planta
08030 Barcelona
t. 93 176 30 63
superior@tallerdemusics.com