Proposem experimentar el teatre com a camí de desplegament personal.

SEMINARIS DE PEDAGOGIA TEATRAL – Teatre Sense Límits®

Aquesta formació pretén dotar al docent, l’actor, o el terapeuta, d’eines de pedagogia teatral per poder incorporar-les a la pràctica professional habitual, o bé, per obrir nous espais d’exploració i d’acompanyament. També ofereix una experiència de creixement i ampliació de mirada per a qualsevol persona que vulgui potenciar la seva comunicació.

També considerem aquesta formació com una FORMACIÓ EN TEATRE SENSE LÍMITS®. TSL es una mirada sobre la pedagogia, de la qual es nodreix tot el projecte Eòlia i que ha donat nom a aquesta àrea específica, en la qual proposem experimentar el Teatre com a camí de desplegament personal.

Adreçat a:

  • Professionals de les Arts Escèniques (actors, cantants, ballarins, etc..)
  • Professionals, mestres i docents de teatre o de qualsevol àmbit
  • Professionals de la salut, terapeutes, educadors i treballadors socials
  • Qualsevol persona que vulgui obrir-se a una experiència i reflexió en relació a la comunicació, la inclusió, l’acompanyament i el desplegament personal.

La formació s’ ofereix en sessions de 6 hores cadascuna impartides a la seu d’Eòlia i a la Fundació Miranda, Alt Berguedà o al Parc del Garraf.

Cada sessió es divideix en dos blocs:

  • Bloc 1: Pràctica teatral (11h-14h)
  • Bloc 2: Matèries (16h-19h)

Els participants rebran un diploma d’assistència. També es pot assistir a sessions individuals. Consulteu preus a eolia@eolia.cat 

 

PROGRAMA NIVELL 1
Del 7 de novembre de 2020 al 6 de febrer de 2021

Re-narrar-se des de la resiliència  amb Anna Forès d’11h a 14h

Aquesta classe vol ser un punt de trobada per canviar la mirada. Treballar la resiliència com generadora d’oportunitats. I entendre el teatre des de les coordenades resilients.

Dinàmiques bàsiques i funcionament dels grups amb Monia Presta de 16h a 19h

En aquest seminari aprendrem dinàmiques bàsiques dels grups. Entendrem com funcionen els grups. Aprofundirem la influència de la comunicació verbal i no verbal en les relacions. Donarem eines i habilitats bàsiques de comunicació eficaç per aprendre a conduir un grup, segons els conceptes de Counseling de no jutjar, no interpretar i ser empàtics amb els participants.
Treballarem les diferents etapes per les quals passa un grup (pre-contacte, contacte i post-contacte) i la seva gestió per a una bona integració dels components del grup. A més, reflexionarem sobre la funció del grup com a promotora de canvis positius. Els alumnes podran fer una experiència vivencial dirigint una sessió amb el grup de classe supervisada per la professora.

Sentir la diversitat 1 amb Monia Presta d’11h a 14h

En aquest seminari es farà una experiència teòric-pràctica de teatre amb col·lectius que tenen dificultats de la qualitat de vida de manera que es pugui empatizar amb ells. Es farà una descripció de quins són els trastorns alimentaris, quines són les causes i objectius per treballar amb aquest col·lectiu. A més, s’explicaran que són els trastorns d’ansietat i com es pot obtenir una millora amb mètodes de relaxació (training autogen de Shultz). El teatre pot ser una eina molt poderosa per produir canvis amb una òptica d’integració cos-ment.

El cos eina de vida amb Teresa Garcia Valenzuela de 16h a 19h

El nostre cos, la nostra presència, esdevé una eina esencial per llegir la nostra pràctica i evolucionar-la. Experimentem la capacitat que tots i totes tenim per escoltar la informació que ve del cos i de l’ambient i fer ús conscient d’aquesta informació. També vivenciarem com el cos pot modelar-se segons la percepció o punt de vista i com cos i ambient es relacionen i modelen mútuament.

Continguts Fonamentals

El cos: eina educativa i de vida. La possibilitat d’experimentar el cos com a font d’informació i d’orientació de la pràctica educativa.
Les diferents dimensions que ens constitueixen com espai físic, energètic, emocional i mental.

Continguts vivencials

Escoltar és un procés que canvia i tonifica la percepció.
El cos ens parla a través del moviment i la quietud, del to corporal i de la coordinació.
El suport fonamental de la terra i de la respiració.
Els processos de l’atenció: atenció activa i receptiva, atenció focalitzada, atenció múltiple i expandida.
Vivències en el cos de confiança i pertinença, de límits i de projecció energètica.
Contacte amb tacte.
El potencial regenerador i creatiu de l’escolta.

Potenciant la capacitat de joc amb Mar Monegal d’11h a 14h

El teatre en les diferents etapes del desenvolupament (nens, adolescents i adults). Aprendre jugant. Simbiosi entre contingut i forma. Treballar la mirada sensible, la mirada artística. Interrelació de diferents disciplines artístiques (música, dansa, teatre, plàstica). La dramatúrgia aplicada a les classes.

Sentir la diversitat 2 amb Monia Presta de 16h a 19h

Experiència teòrico-pràctica de teatre amb col•lectius afectats per problemàtiques psicofísiques, de manera que es pugui empatitzar a l’hora de treballar-hi. Primer, el dolor crònic: en què consisteix (fibromiàlgia, dolor difús en el cos i cansament) i quins són els objectius a treballar amb els afectats. La intervenció a partir del teatre permet abordar els aspectes sensorials, afectius i cognitius de les persones que pateixen aquesta afecció, cosa que contribueix a alleugerir el patiment. Igualment, el Labanmovement, l’escriptura i la relaxació poden facilitar l’expressió i ajuda emocional, millorar l’estat anímic i l’autoestima, rebaixar l’ansietat, focalitzar l’atenció en l’ara i aquí i millorar la qualitat de vida dels afectats.
En segon lloc, tractarem un problema malauradament en alça a causa de la crisi: la desocupació. Les persones sense feina pateixen manca d’autoestima, energia baixa i escassetat de contactes socials. Es farà una classe vivencial on realitzarem improvisacions relacionades amb el tema i també afrontarem la problemàtica a partir de l’anomenat teatre social, amb l’objectiu que les persones aprenguin a ser proactives i superin les situacions de malestar.

Obrim la porta a la imaginació: Som artistes! amb Rai Borrell d’11h a 14h

Introducció i presa de contacte amb el joc teatral, gaudint, provant, sense jutjar, tot donant valor als estímuls mitjançant dinàmiques de grup, experimentar i obrir la porta de la imaginació i la creativitat de cada persona-artista. Treball col·lectiu: “Ajuda’m i t’ajudaré a ajudar-te”.

Acceptar i ajudar el grup “jugant”. “Només entenc aquesta feina com a treball col·lectiu, i només és possible des de l’ajuda d’uns amb els altres. Donarem valor a l’individu com a ésser artístic per jugar i –barrejar- la nostra. Univers del personatge: Treball de personatge des de la iniciativa individual per al grup “col·lectiu”. Mostra en públic: Cal mostrar el treball i gaudir del moment teatral amb el públic.

Fitzmaurice Voicework ®: Teoria i pràctica amb Rosa Galindo de 16h a 19h

Presència. Respirar amb el que hi ha. Connexió veu-cos-emoció. Parlar en públic, gestió de l’estrès, la por i la comunicació. Equivocar-se en positiu. L’error com a procediment de l’aprenentatge.

El cos eina de vida 2 amb Teresa Garcia Valenzuela d’11h a 14h

La T.A. com a base comuna per a l’abordatge del treball corporal des de la pluralitat.

  1. Des de on construir propostes de pràctiques físiques per a tots el cossos: 
    Tensoestructura i globalitat: La preeminència del líquid. Fluïdesa i sistema facial en la integració psicofísica. Fer que allò que és fàcil sostingui el que no ho és tant.
  2. Plaer versus esforç: el gaudi com a via d’aproximació al treball corporal.
  3. Procediments de Dart per promoure l’exploració motriu.

Bioenergètica i lectura corporal. Eines per al docent 1 amb Toni Cardona de 16h a 19h

L’estructura i el llenguatge del cos ens mostra les tensions i els bloqueigs energètics que s’han estructurat per sobreviure a les dificultats de la vida. Ajudar al desbloqueig de les cuirasses caracterials mitjançant l’Anàlisi Bioenergètica permet la connexió amb la vitalitat i el plaer de sentir-se viu.

Seminari i tancament de curs amb cavalls al Garraf amb Rosa Galindo de 10h a 17h

Trobada a la seu de la Fundació Miranda al Parc del Garraf, pràctiques de docència i de proximitat.

.

PROGRAMA NIVELL 2 –
Del 10 d’abril al 20 de juny de 2021

Una visió pedagògica-pràctica des de la neurociència amb Òscar Vilarroya d’11h a 14h i de 16h a 19h 

L’objectiu del seminari és introduir els conceptes i mètodes característics de la neuroeducació perquè els professors de teatre puguin conèixer millor els principis bàsics del aprenentatge segons els últims avanços en el coneixement del cervell. Els temes bàsics que treballarem són els següents:

  1. Plasticitat del cervell. Importància de la mentalitat de creixement.
  2. No podem separar la part emocional de la cognitiva.
  3. Atenció. Cóm optimitzar-la.
  4. Memòria i aprenentatge. Diferents tipus de memòria que condicionen l’aprenentatge.
  5. Exercici, son i alimentació per una millor salut cerebral.
  6. Mecanisme bàsic d’aprenentatge.
  7. Formes de millorar-la.
  8. Cooperació. Necessitat de treballar de forma cooperativa.

Cada apartat es treballarà de forma vivencial, compartint evidències empíriques, anàlisi i experiències personals.

Qui no riu mai no es una persona seriosa amb Monia Presta d’11h a 14h

En aquest seminari prendrem contacte amb el nostre clown interior i farem un viatge d’autoconeixement de les nostres possibilitats expressives còmiques. Contactar amb la nostra part còmica és una manera de connectar amb el nostre nen interior, o sigui la part espontània, simple i positiva de l’ésser humà. Aprendrem a descobrir els diferents mecanismes i temps còmics, a crear gags i a descobrir el nostre clown interior. Fent una experiència vivencial podrem aplicar els coneixements apresos en la pràctica pedagògica.
A més a més, com que la rialla i el pensament positiu per ell mateix són terapèutics, treballarem totes les parts del cos alliberant tensions, relaxant-nos, estimulant la producció de les beta-endorfines que regulen l’ humor i augmentant les defenses immunològiques.

Coaching de moviment, lideratge emocional i gestió del canvi amb Marco Areddu de 16h a 19h

Ús i descobriment del cos com a instrument primordial de treball a través del neuro-moviment i de la psicomotricitat. Anàlisi dels cinc sentits i connexió amb les emocions. Programa de desenvolupament i creixement personal d’interconnexió entre cos i espai present. Començant per conceptes d’intel·ligència emocional arribar a definir els progressos i els bloquejos en l’ACTITUD i en l’EMPATIA en un grup de treball. Aplicar dinàmiques sistèmiques de moviment en grup, millorar la coordinació i el treball en equip, passant per temes de neuro-lideratge (estudi dels rols). A partir de la connexió amb el teu cos, millorar la connexió amb els altres.

Bioenergètica i lectura corporal. Eines pel docent  amb Toni Cardona d’11h a 14h i de 16h a 19h

La estructura i el llenguatge del cos ens mostren les tensions i els bloquejos energètics que s’han estructurat per sobreviure a les dificultats de la vida. Ajudar el desbloqueig de les cuirasses caracterials a través de l’Anàlisi Bioenergètica afavoreix la connexió amb la vitalitat i el plaer de sentir-se viu.

Conceptes dramatúrgics en acció amb Àlex Mañas d’11h a 14h i de 16h a 19h

La intenció del taller és aproximar-nos als conceptes universals de la dramatúrgia des d’un punt de vista pràctic. Es realitzaran diferents exercicis pràctics d’ improvisació per reconèixer els elements bàsics de la construcció de ficció: situació d’equilibri, conflicte, acció, clímax, personatges, objectius, obstacles… I després s’analitzaran des d’un punt de vista més teòric. El punt de partida és la idea que el teatre és un acte de comunicació i per tant cercarem la manera perquè tots els elements dramatúrgics puguin estar al servei del missatge.

Comunicar (Del llatí, comunico – compartir, connectar, fer comú, contagiar).

Seminari i tancament de curs  de 10h a 17h

.

PREUS:

  • Nivell 1 – 395€
  • Nivell 2 – 295€

*5% dte si t’apuntes als dos nivells (655€)

DOCENTS

MARCO AREDDU 

Coach de Moviment ACTP en formació per ICF (International Coach Federation). Màster en “Desenvolupament directiu, intel·ligència emocional i  Coaching” en la Business School Barcelona.

Coreògraf i ballarí, apassionat de la perfecta combinació entre cos-art-consciència.


RAI BORRELL

Actor, cantant i formador en diverses disciplines. Graduat per l’escola Eòlia (2000-2004) i diplomat pel Col·legi del Teatre (1999-2001) de Barcelona. Mòdul de postgrau en “Teatre i Educació”, “Direcció i dinàmiques de Grup” amb Georges Laferrière (2014, Institut del Teatre). iplomat en Arquitectura Tècnica (1996, UPC.) Actor de teatre (Impromptu Teatre, Malrayo Impro), teatre musical (Dagoll Dagom), Cinema (Ventura Pons), Televisió (Antena 3, TV3), Publicitat. Des de 2009 com a formador regular en interpretació, comèdia musical, improvisació teatral i música, teatre per a ballarins… a Eòlia, Escola Luthier, Aula de Teatre de Mataró, Vocal Factory, Complot Escènic, Factoria Dimo de Barcelona. Des de 2011 formador de Teatre sense Límits , teatre per a persones amb problemàtiques específiques a l’Eòlia.


toni-cardona-TSL-EoliaTONI CARDONA

L’experiència de llargs anys de treball personal i també com Analista Bioenergètic amb nens, adolescents i adults en teràpia individual i grupal em permet una certa perspectiva per afirmar que l’Anàlisi Bioenergètica és un enfocament que obre la comprensió de l’ésser, el camí al plaer de sentir-viu i arrelat al món; ens connecta amb la vitalitat i l’esperança en la capacitat de conduir la pròpia vida amb creativitat i amor”.


Anna-Fores-TSL-EoliaANNA FORÉS

Doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació i llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. “Em dedico a tot allò que tingui a veure amb la humanització, en seguir creient en el gènere humà, o en fer més humana la nostra vida, per tant: l’educació social, la resiliència, la neurodidàctica i l’e-learning.


rosa-galindo-rd

ROSA GALINDO

Actriu i cantant. Ha treballat amb els directors més prestigiosos del panorama teatral català desenvolupant la seva carrera com a intèrpret de teatre musical. Cofundadora i codirectora d’Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic i de la Fundació Projecte Miranda. Professora associada de Fitzmaurice Voicework ©. Interessa i apassionada per la connexió veu-cos-emoció, la connexió amb la natura, la comunicació humana i entre espècies.


teresa-garcia

TERESA GARCIA-VALENZUELA

El seu camí s’orienta a l’art de la presència. Està titulada en dansa contemporània per l’Institut del Teatre amb reconeixement d’equivalència al grau superior. Diplomada en Educació Social per la Universitat de Barcelona i en Direcció d’activitats de lleure per la Fundació Pere Tarrés. Ha treballat professionalment com coreògrafa, actriu, ballarina i assistent de moviment a obres de teatre i d’art visual des de l’any 1996. Destaca en la seva formació els seminaris amb Jader Tolja, investigador de la relació cos, cultura i identitat. S’embarca en projectes interdisciplinaris artístics o educatius per tal de donar veu a la dimensió corporal i enriquir la seva recerca.


esperanza-gonzalez-bnM. ESPERANZA GONZÁLEZ

Llicenciada en Psicologia a la UB. Té un master en Atenció Prematura i és creadora i directora del centre Bres Infància, centrat en la psicologia de la infància, maternitat-paternitat i diversitat familiar. És psicòloga i formadora de formadors de l’entitat TRANSformas, que desenvolupa activitat teatral en grups caracteritzats per la diversitat i l’atenció a l’exclusió social. És també col·laboradora i investigadora dels programes Erasmus+ centrats en el paper del teatre i els espais de creació teatral en el desenvolupament personal i comunitari, així com la seva connexió amb les relaciones de poder a la vida quotidiana.


jesus-guillen-bnJESÚS GUILLÉN

Llicenciat en Ciències Físiques per la UB. Docent en Secundària durant 15 anys i, en l’actualitat, docent del postgrau de Neuroeducació de la UB i del màster de Neurodidàctica de la URJC. Autor del Blog sobre neuroeducació “Escuela con cerebro”. Actualment col·labora amb el grup d’investigació coordinat per Anna Forés en projectes relacionats amb la neuroeducació. El 2015 van escriure el llibre “Neuromitos en educación: el aprendizaje desde la neurociencia”. A nivell personal participa en diferents plataformes educatives com Niuco, INED21. Universo UP o Revista Eurodigital en les que analitza el nou paradigma educatiu.


SYBILLE-KARSCH-TSL-EoliaSYBILLE KARSCH

Llicenciada en ciències de l’Educació per la Universitat de Münster (Alemanya.) Diplomada en Shiatsu per l’Institut Europeu de Shiatsu (Europäische Shiatsu Institut). Postgrau de Shiatsu multidimensional segons Pauline Sasaki. Està formada pel Centre of News Directions d’Anglaterra en Teràpia de Diapasons. I en Taitxi i Txikung per la Sillpoint Foundation, Colorado (EUA). Té consulta pròpia a Barcelona des de 1997. Formació en Light-Grids amb Damien Wynne. És membre de Apse (Asociación de Profesionales de Shiatsu en España). Des de 1982, ensenya Taitxi i Txikung. Treballa conjuntament amb Gerard Arlandes des de fa més de trenta anys. I des de 2011 codirigeix el Centre Gerard Arlandes.


alex-manasÀLEX MAÑAS

Autor i director de teatre. Llicenciat en Dret per la UB, i ha realitzat el postgrau de direcció d’actors de la URL. Ha sigut professor de comunicació al Col·legi d’Advocats de Barcelona i des de 2006 ho es de metges i professionals relacionats amb la bioquímica per a la Fundació Dr. Esteve. Ha impartit classes de Guió Cinematogràfic a la Facultat de Publicitat i Relacions Públiques de la UPF, i ha treballat en seminaris de redacció i presentació d’articles científics a la Facultat de Ciències de la Salut de la UPF.


Mar-Medina-TSL-EoliaMAR MEDINA

Es forma com a ballarina a diferents ciutats europees, principalment a Barcelona amb A. Morin, L. Hernández i A. Corchero, i a Nova York al Movement Research amb L. Nelson, S. Paxton i J. Nelson i amb la SITI Company d’Anne Bogart. El seu interès per l’estudi del cos en moviment la porta a graduar-se l’any 2007 com a professora de Tècnica Alexander. Col.labora amb diferents companyes com Iliacan, Théâtre de l’Archipiel, Compagnie Taffanel, Headlong Dance Theater i La Fortaleza. Imparteix classes de dansa, moviment i tècnica Alexander.


Mar-Monegal-TSL-Eolia

MAR MONEGAL

Docent, autora i directora de teatre. Diplomada en infermeria per la UB. Es forma com actriu a Eòlia on cursa també estudis de dramatúrgia i direcció. És coordinadora del Planter d’Eòlia i professora d’interpretació i escriptura creativa per nens, adolescents i adults.


monia-prestaMONIA PRESTA

Psicóloga clínica y actriz. Especializada en terapia individual y grupal, Teatreteràpia y Counseling. Profesora en diferentes másteres de Psicología de la Universitat de Girona (UdG). Autora del libro “Apláudete a ti mismo” (ed. Luciérnaga – Grupo Planeta). Da cursos en el Colegio de Psicólogos de Cataluña y en otros centros del Ayuntamiento de Barcelona. Colaboradora del programa de psicología de Catalunya Ràdio “El oficio de vivir”.


oscar web AVIAMÒSCAR VILARROYA

Llicenciat en Medicina i doctor en Filosofia. Treballa com a director de la Unitat de Recerca en Neurociència Cognitiva (URNC) i de la Càtedra “El Cervell Social” al Departament de Psiquiatria de la Universitat Autònoma de Barcelona. A més de publicar articles d’investigació científica en les revistes especialitzades en neurociències, és autor de La disolución de la mente. Una hipótesis sobre cómo siente, piensa y se comunica el cerebro (Editorial Tusquets, 2002), i de Paraula de robot. Intel·ligència artificial i comunicació (Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General, Edicions Bromera, 2004). Neurocientífic apassionat alhora pel teatre i la literatura, cal destacar també la seva obra De botxins i gots d’aigua, premi “Micalet” (Denes, 2003), el llibret de l’òpera Casparo (Palau de la Música, 2011) concebuda per a cantants i robots i amb música de Luc Steels (un dels pioners en Intel·ligència Artificial a Europa), així com el llibret de Fausto (La Monnaie, Brussel·les, 2017). També ha publicat una novel·la, Joc net,  premi “Ferran Canyameres” (Pagès Editors 2004).


Rosa-Vela-TSL-EoliaROSA VELA

Mestra i professora de ciències experimentals. Creadora i Ex directora de l’institut. Formadora de formadors en Competències Bàsiques per la UB. Coordinadora en investigació i Recerca en alumnes d’Altes Capacitats. Intervenció educativa. Escola Inclusiva de l’ICE de la UB. Master Coaching Integral per ASESCO i ICF.

logo TSL fons blanc

web-pedagogia

Vols rebre més informació sobre la Formació?



Interès en:

Parlar en públic
Teatre per a persones amb problemàtiques específiques
Seminaris en Pedagogia teatral

Els docents ens expliquen la Formació en Pedagogia Teatral:

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Rosa Galindo

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Monia Presta 

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Teresa García-Valenzuela


For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Rosa Galindo

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Rai Borrell

For privacy reasons Vimeo needs your permission to be loaded. For more details, please see our Política de Privadesa.
I Accept

Anna Forés