Musical i cant modern: Un entrenament vocal per actors i cantants de diversos estils
El departament de cant modern i musical d’Eòlia té una orientació eclèctica que inclou la música moderna, el teatre musical i altres estils i músiques de diverses cultures. Aquest eclecticisme pretén fomentar una visió àmplia de les possibilitats de l’instrument vocal, explorant l’execució musical, el fraseig, la sonoritat i la dinàmica de la veu. És una orientació que també reflexa la varietat d’estils amb els quals s’ha d’enfrontar el cantant de teatre musical en l’actualitat. El pla formatiu té l’objectiu de dotar l’usuari d’una bona base per a desenvolupar el seu so particular, expressar-se amb fluïdesa i autenticitat, i alhora comprendre la seva veu, cuidar-la i treure’n el màxim rendiment.
“Si copies, vol dir que treballes sense sentir de veritat. En el món no hi ha dues persones iguals, i ha de ser així també amb la música, sinó, no es música.” Billy Holiday
A més dels estudis musicals, l’entrenament del cantant implica una preparació física, no sols de l’instrument vocal sinó també del cos en general. El cantant és el seu propi instrument. El desenvolupament de l’ autoconsciència en la relació amb el seu cos és vital i per tant la base del seu entrenament. A les classes de tècnica vocal treballem aquesta relació entre el cos i la veu per a la veu parlada i cantada. L’instrument vocal depèn de l’element de l’aire, i l’administració de l’aire depèn del cos. La font del so és també el centre de l’expressió emocional. L’instrument vocal és especialment sensible a canvis en estats d’emoció, estats nerviosos i estats energètics. Aquests canvis són ‘naturals’ , però poden manifestar-se a través de tensions musculars que afecten el sistema respiratori o directament l’instrument vocal. L’entrenament prepara l’actor o el cantant per gestionar aquests canvis y enfortir el seu instrument.
“Quan realitzem una activitat amb cura i atenció experimentem la consciència en el sentit de la consciència centrada, que ressona amb l’entorn i pot pensar i sentir.” Elsa Gindler
En el cant ‘modern’ ens trobem amb el desafiament de produir des de la màxima subtilesa d’expressió vocal fins l’expressió del màxim volum en el so catàrtic i emocionant dels ‘belts’ de rock, soul, teatre musical… En el cas d’un cantant de teatre musical, ha d’estar preparat per expressar-se amb autenticitat i llibertat en una gran varietat d’estils. És una feina que requereix una gran sensibilitat i capacitat d’escolta, i també una gran energia i resistència. Un artista pot trobar-se la mateixa setmana fent un càsting de musical ‘legit’ (musical amb tendències líriques per exemple: West Side Story, Les Miserables) un altre de musical rock (We will rock you, Rent), un musical tipus ‘Broadway’ (Thoroughly Modern Millie, Guys and Dolls) o un musical com Lion King amb una sonoritat de música africana. També pot tenir assajos, un o dos concerts (amb sort!) i pot ser que treballi ‘de dia’ en un menjador, un restaurant, una botiga, un bar… L’exigència vocal aleshores, no sols està en la gestió artística de la veu, sinó també en el cansament físic i vocal degut a altres activitats quotidianes de la vida.
“It don’t mean a thing if it ain’t got that swing.” Duke Ellington
A Eòlia l’entrenament es realitza a través de classes col·lectives de llenguatge musical, tècnica vocal, laboratori de cant, interpretació de cançons (línea de teatre musical o línea de música moderna), història de la música moderna a través del cant i classes particulars de tècnica i cant. Aquests estudis específicament de formació de la veu i de cant es reforcen mitjançant classes d’interpretació, de cos, de dansa i l’opció de classes de piano.
Les professores i professors del departament de cant són professionals en actiu amb recorreguts diversos dins del món de l’espectacle abarcant teatre musical, jazz, rock, funk, soul, música brasilera, cabaret… Tenen una experiència important com artistes d’escenari. Són mestres amb experiència en la docència, amb estudis superiores o equivalents de música, cant modern, cant líric i estudis complementaris en teatre, veu, cos, i dansa, a més a més d’investigar i practicar tècniques corporals com Tècnica Alexander, Consciència Sensorial, Feldenkreis, Gimnàstica Holística, Mètodo Grinberg, Pilates, Tai Ji Quan, Teràpia de Polaritat. Tots han aprofundit en els seus estudis de la veu a través de la tècnica de Estill (Voice Craft).
La formació de veu y cant a Eòlia compta amb tota aquesta experiència compartida per a oferir una formació integral i completa que reuneix els coneixements tècnics, corporals i musicals. És una bona base per a què qualsevol artista o professional conegui la seva veu i comenci a entrenar-la, a cuidar-la i a treure’n el màxim rendiment.