L’ajudantia de direcció és un ofici que normalment no s’ensenya i és una figura molt important. Et parlarem de la preparació d’assajos, els calendaris, la planificació, la comunicació amb la direcció i la resta de departaments, l’entrada a sala i el muntatge. Plantejarem diverses problemàtiques o situacions amb les que ens podem trobar dins de l’ajudantia.

Del 9 de gener al 13 de març de 2023
9-01, 16-01, 23-01, 30-01, 6-02, 13-02, 20-02, 27-02, 6-03, 13-03*
Dilluns de 18:30h a 21h
Hores del curs: 25h
Preu: 250€ / 200€ alumnes d’Eòlia

*El 6 i el 13 de febrer son sesions práctiques al Teatre Lliure al muntatge de “Tots eren fills meus” a la Sala gran

L’ajudantia de direcció és un ofici que mai ningú m’ha ensenyat i sempre he trobat a faltar aquest primer aprenentatge abans d’entrar a una feina sense saber quin era el meu rol exactament. Quan em pregunten què faig com a ajudant sempre dic “Haig de saber tot el que està passant”.

Aquest curs neix de la voluntat de compartir la meva experiència sobre l’ajudantia de direcció, després de 12 anys de treballar en aquest ofici i conèixer muntatges i direccions de tot tipus, per tal de donar una primera base de coneixements a totes aquelles persones que tinguin interès per l’ofici, i vulguin apropar-se a l’experiència de ser ajudant de direcció. Parlarem de la preparació d’assajos, els calendaris i la planificació, la comunicació amb la direcció i la resta de departaments, l’entrada a sala i el muntatge, i plantejarem diverses problemàtiques o situacions amb les quals ens podem trobar dins de l’ajudantia.

Dividirem el curs en les diverses fases que un ajudant de direcció s’ha d’enfrontar en un muntatge:

  • Preassajos (Què farem i què necessitarem?): La planificació, com llegir un text, com analitzar els elements per tal de fer una primera previsió de necessitats, les reunions d’equip creatives. Fase de treball de taula.
  • Planificar una previsió d’assajos segons escenes, personatges, durada de la peça, etc.
  • Exposició dels diferents departaments del muntatge teatral i primeres situacions que ens podríem trobar abans dels assajos.
  • Els assajos: Fase pràctica. Els rols dins d’un assaig. Els departaments artístics.
  • Com em comunico amb el director? Què necessita de mi?
  • L’entrada a sala: Els elements i conceptes d’entrada a sala i el muntatge.
  • Anirem a veure un muntatge que s’estiguin fent durant el juliol a Barcelona

Textos a partir dels quals treballarem: Nit de Reis (Shakespeare), Falsestuff (Nao Albet i Marcel Borràs), El chico de la última fila (Juan Mayorga), Àngels a Amèrica (Tony Kushner), Crim i Càstig (Dostoievski), entre d’altres.

Anna Serrano

Directora i creadora. Graduada en Comunicació Audiovisual a la UPF. S’ha format en direcció i dramatúrgia a Eòlia i a la Sala Beckett. Coordinadora i assessora artística d’ELS MALNASCUTS, i cofundadora del col•lectiu VVAA, on codirigeix “LIKE SI LLORAS” (Sala Beckett, Volsbühne, La Pedrera), “WOHNWAGEN” (La Seca 2017 / Teatro Español dins del Festival ZIP Nuevas tendencias), “POOL (NO WATER)” (Fira Tàrrega 2017 / Sala Beckett 2018), “THIS IS REAL LOVE” (Sala Beckett i Teatre Lliure el 2019) i “ARCAS 2020” (Teatre Lliure i Teatros del Canal 2022). Ha estat creadora i directora del projecte En Residència 2018/19 del Teatre Lliure i actualment del projecte ESCENA PILOT, del mateix teatre. Ha treballat com a ajudant de direcció teatral i de dansa en nombrosos muntatges com, “Falsestuff” de Nao Albet i Marcel Borràs (TNC 2018), “Àngels a Amèrica”, dir. David Selvas (Teatre Lliure 2018), “El chico de la última fila”, dir. Andrés Lima (Sala Beckett 2019, i CDN 2020), “Europa Bull” dir. Jordi Oriol (TNC 2019 i 2022), “Requiem nocturn” dir. Pere Faura (Mercat de les Flors 2020/21), “Crim i càstig” dir.Pau Carrió (Teatre Lliure, 2022), entre d’altres.